מה אתם לא יודעים על הפרשן, הפילוסוף והכלכלן דון יצחק אברבנאל

דוד גדנקן 2 Comment on מה אתם לא יודעים על הפרשן, הפילוסוף והכלכלן דון יצחק אברבנאל

פרשן המקרא, פילוסוף תורני, כלכלן, שר אוצר, יועץ למלכות, ממנהיגי היהודים הבולטים בתקופת גירוש ספרד, סופר ועוד• אדוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על דון יצחק אברבנאל

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

 פרשן המקרא, פילוסוף תורני, כלכלן, שר אוצר, יועץ למלכות, ממנהיגי היהודים הבולטים בתקופת גירוש ספרד, סופר ועוד. איש אשכולות. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על דון יצחק אברבנאל.

א.יצחק אברבנאל נולד בשנת ה' קצ"ח (1437) בעיר ליסבון שבפורטוגל לאביו דון יהודה אברבנאל. לשם המשפחה פירושים שונים ,המקובל והידוע : אב-רב, בנ-אל. ייחוסה של המשפחה כפי המסורה דאז, הגיע בשבט יהודה עד דוד המלך. בכתבי ההיסטוריה המשפחתית מסופר כי לאחר חורבן בית המקדש הראשון גלתה משפחת אברבנאל לספרד. האב יהודה שלח את בנו יצחחק ללמוד תורה אצל רבי יוסף בן אברהם חיון. הרב חיון היה מנהיגה הרוחני של הקהילה היהודית בליסבון, כתב ספרות פרשנית עמוקה על ספרי התנ"ך בעיקר על יחזקאל ועל מיכה. הרב יוסף חיון היה רבו המובהק של רבי יצחק אברבנאל.

ב. בנוסף על לימודי הקודש היה לאברבנאל מורה נוסף הוא רבי יוסף אבן שם טוב . מורהו זה העמיק בהוראת הפילוסופיה היהודית ,מתוך הספרים שהיו ידועים אז, חלקם הגדול מאבותיו . אברבנאל מזכיר את מורהן זה בפירושו לפרק כ"ה של ספר שמות, שם הוא כותב: "הרב האלוקי הר' יוסף שם טוב זצ"ל, אשר שמעתי בבחרותי חכמה מפיו בהרבה ממאמריו". בעיקבות העמקתו של אברבנאל בפילוסופיה היהודית והוא רק נער, כתב את הספר "עטרת זקנים" שעסק בעיקרו בפירוש על האמור בפרשת "כי תשא"(פרק כ"ג פסוק כ') "הנה אנכי שולח מלאך לפניך לשמרך בדרך ולהביאך אל המקום אשר הכינותי". לספר זה הוסיף אברבנאל חיבור נוסף את ספרו "צורת היסודות" השקפותיו הפילוסופיות על העולם ועל הטבע והשקפותיו בנושאים של ההשגחה הפרטית והשארות הנפש . דעותיו בספר זה מבוססים בעיקר על שלמד מספרי הרמב"ם, רבי יהודה הלוי, אבן סינא, הרלב"ג ועוד ועוד.

ג. רבי יצחק אברבנאל המשיך לכתוב ועסק בכתיבת חיבורו בשם: "מרכבת המשנה" שהוא פירושיו על ספר "דברים". הוא נאלץ להפסיק כתיבתו כי אלפונסו ה5 מלך פורטוגל, בחר בו להיות שר האוצר של המלכות . דון יצחק היה דור שני למשרה רמת דרג זו , בעבר נשא בה אביו דון יהודה אברבנאל. כשהוא נושא במשרה כה חשובה עסק אברבנאל בעזרה רבה לאחיו היהודים . בשנת 1471 כבשו הפורטוגלים את מרוקו. במלחמת הגיעו הפורטוגלים לעיר ארזיליה ((ARZILAולקחו בשבי כ250 שבויים יהודים. כשר אוצר אסף אברבנאל כסף,באמצעות מינוי 12 איש לעזרתו כשהוא בראש התורמים, לפדות את אחיו מהשבי ובמשך כשנתיים אחרי שיחרורם, דאג לכל מחסורם עד שהתיישבו ונקלטו בספרד .

ד. דון יצחק אברבנאל לא פסק לדאוג לאחיו בני עמו. בשנת 1472 שלח המלך אלפונסו ה5 שליחים יהודיים אל האפיפיור ברומא. אברבנאל ניצל הזדמנות זו וביקש השליחים לשרת עימם איגרת ברכה וכן מנחות לרבי יחיאל מפיזה ובאותה הזדמנות היפנה אגרת בקשות לאפיפיור למען קהילות ישראל בממלכת פורטוגל .

ה. לאחר מותו של המלך אלפונסו ה5, אותו שירת רבי יצחק אברבנאל בנאמנות רבה, עלה למלוך בנו יואן השני. זה החל במשא של הדחות והוצאות להורג. הראשון היה הדוכס מברגנצה שהואשם בקשירת קשר כנגד המלך ונידון למיתה. בשנת 1483 העלילו על אברבנאל כי הוא מתכנן לבגוד בארצו פורטוגל. המלך ביקש להורגו והדבר נודע לדון יצחק. אברבנאל ברח מפורטוגל לעיר טולדו שבספרד, שם התגוררה משפחתו בעבר וביקש מקלט. הנושא העיק עליו והוא השלח איגרת למלך פורטוגל בה הסביר כי הוא חף מפשע וכי הסיפור הינו עלילת זדון. המלך לא רק שלא נענה לפנייתו של רבי יצחק אלא הורה להחרים את כל הונו ורכושו של אברבנאל.

ו. באותה תקופה, למרות הצרות שעברו עליו, התיישב רבי יצחק אברבנאל והחל במלאכת כתיבת הפירוש שלו על המקרא. במשך כחצי שנה כתב פירושיו לספרים: יהושע,שופטים ושמואל. ספר פירושו על ספר מלאכים, הגיע לידי המלך ( הקתולי) פרננדו השני, מלך אראגון וכן למלכה איזבלה הראשונה, מלכת קסטיליה . אלה שידעו על פועליו של אברבנאל בעבר , מינו אותו לתפקיד שר האוצר של ממלכות אראגון וקסטיליה המאוחדות. בתפקידו זה כיהן שמונה שנים, זכה להצלחה גדולה שהתבטאה בעובדה ששרי המדינה וראשיה היו משכימים לפתחו לקבלת עצה והדרכה. המלך והמלכה הביעו א אחת את שביעות רצונם מדרך פעולו.

ז. השנה 1492, אותם המלכים אותם עבד רבי יצחק באמונה ובמסירות , דרשו מיהודי ממלכותיהם להתנצר וכשנענו כמובן בשלילה, גרשו אותם ממלכותיהם. זמן הקרוי בדפי ההיסטוריב של עמנו "גירוש ספרד" . דון יצחק אברבנל החל מיד לפעול לביטול הגזירה והציע למלך פרדיננד סכומי עתק לקופת המלוכה בתמורה לביטול הגירוש. המלכה איזבלה התנגדה לכל ויתור ליהודים . אברבנאל יצא לגלות יחד עם אחיו היהודים והגיע בתחילה לעיר נאפולי שבאיטליה . המלך האיטלקי פרדיננד, ביודעו על סגולותיו של דון יצחק , מינהו לשר האוצר של ממלכתו . כשנודעו העובדות למלכי ספרד , יצאו אלה במחאה גלויה כנגד המלך האיטלקי ותבעו ממנו שלא לתת מקלט ליהודים המגורשים, ולהחזיר לספרד את רכושם כי כל הון היהודים ורכושם הור קנינם של מלכי ספרד.

ח. ימי מנוחת היהודים בנאפולי לא ערכה זמן רב, מלך צרפת כבש את נאפולי ואברבנאל נאלץ לברוח לאי סיציליה, יחד עם מלך נאפולי דאז, אלפונזו השני.רכושו הוחרם וכשהמלך אלפונזו נפטר, המשיך לנדווד ועבר לאי קורפו. כאן חי בתנאי עוני וצער. אברבנאל חזר לחלק אחר של איטליה לעיר מונופולי שליד העיר בארי וחזר לכתיבת ספריו התורניים. במונופולי סיים את ספרו "זבח פסח" .חיבור זה צורף להגדה של פסח שהודפסה בקושטא (1505) ובו מאה שאלות שהעלה אברבנאל לליל הסדר. בספרו הוא עונה על כמעט כל השאלות בליווי הסברים מעמיקים . כמה משאלותיו לא זכו למענה. לימים עבר לעיר ונציה , שם פעל רבות למצוא פשרה במאבק בין מלך פורטוגל לסוחרי העיר שעסקו במסחר בבשמים . כשראו שרי העיר והיועצים הבכירים את חכמתו ונסיונו קראו לאברבנאל להצטרף לחבורתם ויעץ להם בפעילותם.

ט. אברבנאל בכתיבת פרשנותו לספרי התנ"ך, נהג לכתוב מבוא לכל ספר וספר. במבוא ציין את מועד כתיבתו וכן הסבר על סגנון לשונו ועל תוכנו. אברבנאל נהג להציג שאלות רבות על כל נושא בו עסק והאריך המענה עליהן ופירוש שנתן . מעניין במיוחד המבוא לפירושו על ספר ישעיהו בו הרחיב לדון ,תוך הבעת השקפתו על נושא מורכב כ"תחיית המתים". בפרשנותו ניצל הידע העמוק שלו בדברי ימי ישראל ,חיי היהודים והליכותיהם כולל אלה שנהגו אז בארץ ישראל. עובדות אלה ושמו שנודע בקרב הנוצרים הביא לכך שביאוריו תורגמו לשפה רומית ועוד.

י. ציינו לעיל על התעסקותו של אברבנאל בנושא תחיית המתים לכן מובנה גישתו הייחודית לנושא של האמונה בביאת המשיח , כפי שהתבטאה במיוחד בספרו "מעייני הישועה" שכתב על ספר דניאל ובהמשך בספריו "משמיע ישועה" ו"ישועות משיחו" . בספרים אלה עסק בדברים שאמרו חכמינו בתלמוד, בעיקר במדרשי התלמוד על ימי הגאולה. רבי דון יצחק אברבנל נפטר בעיר ונציה בחודש ספטמבר 1508 ( ה'רס"ט) והוא בן 71 שנה. אחרי מיטתו הלכו אחיו היהודים מחד ושרי ונציה ואציליה מאידך. בני משפחתו הביאו אותו לקבורה בעיר פדובה. כעבוש שנה ( 1509) במלחמה באזור נחרב בית הקברות ומקום קבורתו "נעלם". כתביו ופירושיו הינם מצבת עד לאחד מגדולי ישראל בתקופת גירוש ספרד. זכותו תגן עלינו.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    תלמיד ר"י אבוהב כס"מ ברכות ג' ח' וב"י או"ח קס"ח ד"ה והרמב"ם כתב